Cambodja

17 maart 2029

Mijn laatste weekje 'vakantie' is zojuist ingegaan! Ik heb er nu alweer twee weken Cambodja opzitten, toch weer echt een heel ander land dan de Filipijnen. Het doet hier meer aan als een soort platteland: meestal vlak en een beetje kaal en bruin, maar wellicht heeft dat ook met het droogseizoen te maken. Het eerste wat opviel toen we het vliegtuig uitstapten en Cambodja binnenwandelen was de enorme hitte. Het is hier zo warm!!! Inmiddels wel gewend maar wel nog steeds lekker veel zweten (in de zon op het strand nog eens x10). We vlogen op Siem Reap, wat voor mij een van de leukste stadjes is geweest. We hebben al wel echt zo veel leuke dingen gedaan dus ik ga proberen het een beetje compact te houden ;) De eerste ochtend stonden we vroeg op voor de tempels bij Angkor Wat zodat we de zonsopgang mee konden pakken. Veel geld (ai) maar het was het echt waard! Na 1 dag tempels vonden wij het echter wel weer mooi geweest, dus de volgende dag brachten we door aan het zwembad (temperatuur: 35 graden?). 's Middags nog als echte Hollanders fietsen gehuurd en samen met Tanner, een Amerikaanse jongen, fietsen gehuurd en nog wat tempels bekeken, waar wij overigens de enige toeristen waren. De volgende stop was Battambang, waar we met de boot heengingen. Halverwege de boottocht was er echter nog weinig rivier over (opnieuw het droogseizoen) dus werden we overgeplaatst naar de achterbak van 2 auto's. Toen iedereen geïnstalleerd was en we konden rijden begon het opeens heel hard te regenen. Lekker verfrissend maar jezelf vasthouden terwijl de auto door de grootste kuilen reed werd wel meer een uitdaging. In Battambang zelf was niet zo heel veel te doen, dus hebben we een beetje rondgereden met een scooter en een bezoekje aan de bambootrain gebracht. Kar haar eerste keer op de scooter maar we leven nog! Vanuit Battambang gingen we met de bus naar Phnom Penh, de hoofdstad. De eerste dag was hier het leukst, ook al is leuk misschien niet het juiste woord om onze dag te omschrijven. Samen met twee meisjes uit ons hostel bezochten we de Killing Fields en de Tuol Sleng gevangenis, twee plekken die herinneren aan de Khmer Rouge. Deze periode die zich eigenlijk zo recent heeft afgespeeld (en waar ik eerder eigenlijk nog nooit van gehoord had) heeft aan 3 miljoen mensen op een totale bevolking van 8 miljoen het leven gekost. Beide plekken waren dan ook heel leerzaam maar ook heel heftig!! Ook Tanner hier weer tegengekomen (en later opnieuw), omdat mensen ook hier toch een beetje dezelfde route volgen haha. Omdat we daarna een beetje door de dingen die we wilden zien heen waren, hebben we de volgende dag maar een ander hotel met zwembad opgezocht ;) Uitslapen stond ook op het programma, maar dat werd ons erg moeilijk gemaakt door een Chinees kamergenootje die om 7 uur 's ochtends wel bijna een uur met plastic zakjes in de weer was. Na Phnom Penh gingen we opnieuw met de bus naar het veel relaxtere Kampot. Karlijn had een heel chill plekje aan de rivier uitgezocht, waar ze maar 6 kleine hutjes hadden en echt heel behulpzaam en aardig Frans personeel! Opnieuw twee dagen een scooter gehuurd en tochtjes langs de rivier en in het Bokor National Park gemaakt, waar het, zoals de Lonely Planet al zei, 'refreshingly cool' was. Omdat wildlife spotten vanaf de scooter niet de makkelijkste optie is, was het hoogtepunt een vliegende toekan en een overstekende schildpad. De zonsondergang vanaf de nabijgelegen zoutstranden was ook een hoogtepuntje! Vanaf Kampot was het plan om naar de kust te gaan, zodat ik ook nog een beetje kan hangen voordat het echte leven weer begint. Stop 1: Sihanoukville. Hier ook lekker op stap geweest, want dit was een van de eerste plaatsen waar dat echt goed kon. Verder een paar strandjes bezocht en toch ook nog 1 dagje een scooter gehuurd, maar dat laatste viel een beetje tegen. Wat ik al op internet had gelezen, was hier dus ook echt het geval: corrupte politie. Op bepaalde plekken staan ze te posten en houden ze toeristen aan. Ze vragen je dan om je internationale rijbewijs (of ze verzinnen iets anders) omdat ze weten dat de meeste toeristen die niet hebben, waarna je dan kunt kiezen om mee te gaan naar het politiebureau en een boete van 50 dollar te betalen, of je kan ze ter plekke iets toestoppen en dan 'knijpen ze een oogje dicht'. Om de vraag "do you smoke" moest ik dan ook echt een beetje lachen, want sigaretten volstaan dus kennelijk ook. Inmiddels zitten we op een eilandje voor de kust (Koh Rong) op een privestrandje en met heel veel lekkere hangmatten. Prima toeven hier! Wel ben ik heel veel gestoken door zandvliegjes en ligt er best veel afval, zoals er eigenlijk in heel Cambodja enorm veel afval ligt (prullenbakken doen ze hier niet aan). Op dit eilandje hebben we nog 1 nachtje en dan gaan we nog naar het nabijgelegen eilandje Koh Rong Sanloem. En morgen karlijn haar verjaardag vieren!!! Met de voetjes op het strand en een lekkere cocktail erbij lijkt ons een zeer goed idee. Nog paar daagjes genieten dus voordat ik weer via Bangkok naar Nederland vlieg! Hopen dat jullie lenteweertje beetje aanhoudt zodat ik niet teveel af hoef te kicken van de zon. Tot snel!! Liefs Karlijn

1. Ineke:
    29 maart 2017
    Lieve Karlijn,
    Heerlijk om opnieuw je verhalen te lezen. Je maakt wat mee en weet het op te lossen.
    Wat heb je de agent toegestopt?
    Nog een paar super mooie dagen gewenst. Wij kijken uit naar je aankomst.
    Kus mama
  2. Beppe en pake Hoogeveen:
    30 maart 2017
    Lieve Karlijn,
    We hebben tijdens de hele periode dat je weg bent genoten van je geschreven belevenissen. Heel erg bedankt.
    Nog een paar fijne laatste dagen en een goede reis naar huis!
    We verheugen ons je binnenkort weer te zien.
    Veel liefs van pake en beppe.
  3. Oma en opa vermeer:
    2 april 2017
    ALweer zo veel beleefd! WE kijkenverlangend uit naar je weer in onze armen te sluiten. HEt weer is hier zeer.aangenaam! Hoe dan ook, het voorjaar zal je omarmen. Liefs. Van Opa en Oma
  4. Ida:
    4 april 2017
    Lieve karlijn, je bent 2 uur geleden al geland op schiphol en zit nu lekker te eten bij la place. Fantastisch al je reisverhalen , ik heb ervan genoten! Nu kun jij nog lang nagenieten van al je reisbagage. Welkom thuis en tot gauw!! Lfs,i.